029 - Beseda o školskej zrelosti s učiteľmi 1. ročníka ZŠ - 26.02.2025
Keď raz budem prvákom
Beseda s pani učiteľkou Mgr. Ivetou Kocanovou a pánom učiteľom Mgr. Martinom Štofikom 1. ročníka ZŠ o školskej zrelosti detí pre rodičov predškolákov.
Ako vnímame školskú zrelosť?
Školskú zrelosť vnímame ako zrelosť CNS. Prejavuje sa odolnosťou voči záťaži, schopnosťou sústrediť sa a emočnou stabilitou. Zrenie CNS ovplyvňuje lateralizáciu, rozvoj motorickej a senzomotorickej koordinácie, je predpokladom k rozvoju sluchovej i zrakovej percepcie.
Pojem školská pripravenosť zahŕňa oproti biologickému zreniu skôr úroveň predškolskej prípravy z hľadiska schopností, vplyvu prostredia a výchovy.
Pojem „školská spôsobilosť“ môžeme definovať ako strešný termín, ktorý integruje pojmy „zrelosť“ a „pripravenosť“ vo vzájomnej súčinnosti, pričom do istej miery rozlišuje medzi schopnosťami a zručnosťami, ktoré dieťa dosiahne v procese zrenia a tými, ktoré dosiahne vplyvom prípravy a nácviku pod vedením inej osoby. Čiže za základné podmienky vstupu dieťaťa do školy považujeme zrelosť po stránke somatickej, psychickej a sociálnej.